Pirmā pieredze ar elektronisko dokumentu iesniegšanu

Sakarā ar ruby.lv domēna reģistrēšanu bija vajadzība uzrakstīt iesniegumu DNS reģistram, ka es atteikšos no domēna, ja uz to pretendēs kāds “ruby” preču zīmes īpašnieks – ķipa Absolut Ruby Red Vodka, vai kāds tamlīdzīgs🙂

Nu un tā kā es jau labu laiku esmu Latvijas Pasta e-paraksta kartes īpašnieks, tad iedomājos, ka šī būtu laba iespēja izmēģināt e-parakstu dzīvē.

Tā nu es sagatavoju savu iesniegumu un parakstīju to, izmantojot e-Parakstītāja programmu. Tas man izdevās veiksmīgi, bet pēc tam veicot šī dokumenta pārbaudi ieguvu brīdinājumu

Sertifikācijas statusa validācijas serviss (OCSP) nav pieejams vai neatbild

Apskatot detalizēto kļūdu žurnālu ieguvu izsmeļošāku skaidrojumu:

Sertifikātu statusa validācijas servisa (OCSP) kļūda.
׷.ٴ: Incorrect response size from backend
at ׷.ٱ.׹(Byte[] ٳ, Int32 Ӻ)
at ׷.ٱ.׹(׽ ֈ)
at Ӓ.उ.ऋ(IEnumerable`1 ऌ, Boolean ऍ, ؘ& ऎ)

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Nu es gan nevērsos pie Microsoft palīdzības dienesta, bet gan pie e-me palīdzības dienesta – patlaban atbilde ir tāda, ka dažiem klientiem šāda kļūda ir, kļūdas iemesls iespējams esot tīkla līmenī (mani gan šis skaidrojums īpaši nepārliecina).

Nu bet štrunts par to, sūtīju šo savu elektronisko dokumentu ar e-parakstu uz DNS reģistru.

Pirmā atbilde bija tāda, ka elektroniskos dokumentus viņi nepieņem un ka iesniegums jāsūta “tradicionāli parakstītā” veidā.

Pēc mana atgādinājuma, ka saskaņā ar MK noteikumiem visām valsts institūcijām it kā ir jāpieņem elektroniski parakstīti dokumenti, un pēc manām norādēm, kā šo dokumentu var pārbaudīt, dokuments tomēr tika pieņemts.

Nākamā atbilde bija tāda, ka mans e-paraksts ir nederīgs. Uz to man nācās papildus pakonsultēt, kādā veidā uz datora ir jāpieinstalē Latvijas Pasta saknes sertifikāti, lai mans e-paraksts tomēr tiktu atzīts par derīgu.

Nu un tā visa rezultātā mans elektroniskais dokuments ar e-parakstu tika atīzts par labu esam!

Mani šis process neapgrūtināja un man bija prieks palīdzēt citiem kolēģiem e-paraksta lietošanas apgūšanā. Bet iedomājoties, ka ja izpildīsies solījums, ka līdz gada beigām būs 20 000 e-paraksta lietotāji, un ka šie lietotāji nebūs ar šādām tehniskajām zināšanām par e-parakstu, tad es baidos, ka viņi veiksmīgi neaizies līdz elektroniskā dokumenta iesniegšanas procesa beigām.

Tā ka rekomendētu jau tuvākajā laikā novērst vēl palikušās tehniskās nepilnības, gan arī vēl aktīvāk informēt visas valsts institūcijas par to, kā ir jārīkojas elektronisko dokumentu saņemšanas gadījumā.

8 Responses to Pirmā pieredze ar elektronisko dokumentu iesniegšanu

  1. Viesturs says:

    interesanta pieredze🙂, bet par tiem 20 000 … nu jā ..

  2. jam says:

    Dīvaini, es sūtīju eparakstītu dokumentu un neko neteica. Laikam nepareizais darbinieks gadījies Tev :0

    Stapr citu tā atteikšanās par labu kādam uzņēmumam ir apšaubāma. Ja es tagad nodibinu uzņēmumu ar tādu nosaukumu, tad ko, tev jāatvadās no sava domeina. Tas, man liekas, ir galīgi garām un negodīgi. Kurš pirmais brauc, tas pirmais maļ. Varētu būt kāds kāzuss un ja NIC tā izdarītu, varētu caur institūcijām to apstrīdēt.

  3. Qued says:

    Labs raksts, vērtīga pieredze.

  4. Jam – tā problēma ir ar preču zīmēm, kas reģistrētas Eiropas līemnī (skat. http://oami.europa.eu/CTMOnline/RequestManager/en). Mūsu NIC skatās pēc šī reģistra, vai kādam nav “pirmtiesības” uz konkrēto domēna vārdu. Bet tā ka tur šajā reģistrā bija kaudze ar “ruby” preču zīmēm, tad es droši piekritu rakstīt šādu iesniegumu, jo stipri šaubos, ka kāds cits vēlēsies iegūt šo .lv domēnu.

  5. radix says:

    he, man gan ir pozitīvs – aprīlī VIDam elektroniski iesniedzu gada ienākumu deklarāciju ar čekiņu un kvītīšu digitalizētām kopijām. Visu rūpīgi pārparakstīju. Kopijas – parakstīti PDF. VID forma – parakstīts MS Words. Tas viss ievietots parakstītā un laikzīmogotā EDOC “aploksnē”. Un EDOC atačots paraktītam e-pata ziņojumam. Laikam nebija kurp sprukt – pēc mēneša akceptēja un palūdza ienest oriģinālus🙂

  6. DK says:

    Man gan nav īsti skaidrs, kāpēc tā visa e-paraksta būšana bija jāpadara tik sarežģīta?
    Piemēram, Dānijā jebkurš iedzīvotājs ar personas kodu var tikt pie tā paraksta par brīvu http://privat.tdc.dk/digital/.

    Izmantošanas iespējas ir prakstiski neierobežotas.
    Piemēram:
    Dzīves vietas deklarēšana iedzīvotāju reģistrā.
    https://web.cpr.dk/gws/selvbetjening.jsp

    Iedzīvotāju gada ienākumu deklarācijas aizpildīšana un nosūtīšana.
    http://www.tastselv.skat.dk/

    Dažādu darbību veikšana Kopenhāgenas pašvaldībā.
    http://www3.kk.dk/Selvbetjening.aspx

    Sorry, bet dāņi īpaši neaizraujas ar informācijas tulkošanu angļu valodā…

  7. Gunars says:

    Esmu kārtējo reizi šokēts par LV attieksmi un izvēlēto stratēģiju kādā veidā tiek ieviests elektroniskais paraksts.

    Piem., kaimiņiem Igauņiem elektroniskais paraksts ir iekļauts jau identifikācijas kartēs (līdzīgi, kā tiesības). Identifikācijas kartes tiek izsniegtas pasu daļās, un viņi šīs identifikācijas kartes var izmantot visā pasaulē, ka pases aizvietotāju, vismaz EU 100%, un viņiem pases nav jāņem līdzi un robežas var šķērsot brīvi. Līdzīgi ir arī citās valstīs.

    Uzreiz iedzīvotājiem elektroniskais paraksts ir iekļauts šajās identifikācijas kartēs. Gada maksas viņiem nav, un jāmaksā ir tikai tiem, kas paraksta vairāk par 100 dokumentiem par pārsniegto apjomu.

    Lūk, kaimiņi ir atkal soli priekšā mums, un šobrīd Igaunijā parakstus izmanto vairāk kā 1/3 daļa. Jāsaka gan, ka viņi elektronisko parakstu ieviesa pāris gadus atpakaļ.

    Priecāšos, ja šī ziņa sasniegs projektu īstenotājus un viņi spēs mācīties no savām kļūdām un spēs mācīties no kaimiņu pieredzes.

    Es piemēram neisaistīšos paraksta lietās, kamēr ieviešanas politika ir šāda.

  8. Notārs says:

    Jauna datorprogramma e-Notārs juridiski derīgo e-dokumentu izveidošanai no jebkuras datorprogrammas. Tagad e-dokumentus var drukāt tapat ka uz papīrā.
    Datorprogramma e-Notārs aprēķina uz Latvijas Pasta viedkartes e-parakstu, kas ir likumisks un kuram nav vajadzīgs neviens cits līgums vai vienošanās. Tadā veida tiek lietots Elektroniskais paraksts (drošs paraksts, drošs e-paraksts) saskaņā ar Elektronisko dokumentu likuma prasibām.

Komentēt

