Scratch – “objektorientētā” programmēšana bērniem

scratch.pngNesen pamanīju ļoti interesantu projektu Scratch – vienkāršu, bet vienlaicīgi arī ļoti “spēcīgu” vizuālas programmēšanas vidi, kas pamatā orientēta uz programmēšanas mācīšanu bērniem. Ar Scratch palīdzību var viedot animācijas, spēles, audiovizuālus mākslas darbus un tamlīdzīgus brīnumus.

Šodien ar savu puiku izmēģinājām kopīgi uztaisīt pirmo Scratch projektu un interese bija gan man, gan arī puikam🙂 Jebkuru Scratch projektu var arī vienkārši “nošārēt” Scratch web lapā.

Man kā programmēšanas valodu entuziastam likās interesanti, ka Scratch ir izteikti objektorientēta valoda – uz ekrāna izvietotie ķinķēziņi katrs ir objekts ar saviem atribūtiem (atrašanās vieta, virziens, izskats, …) un katram mēs varam vizuāli uzprogrammēt dažāduss skriptus (jeb metodes), kas tiek izpildītas dažādu notikumu gadījumā (nospiesta sākuma poga, saņemts ziņojums, nospiests kāds taustiņš vai kaut kas darīts ar peli, …).

Ja es salīdzinu ar sevi, kā es apguvu programmēšanas valodas, tad tas notika pilnīgi savādāk – vispirms apguvu procedurālo programmēšanu Basicā, C un citās procedurālās valodās, un tikai universitātē sāku apgūt objektorientēto programmēšanu. Bet te Scratchā uzreiz viss ir dabīgi objektorientēts un bērni to uztver ļoti dabīgi. Vēlāk šiem bērniem droši vien būs grūtāk saprast parasto procedurālo programmēšanu🙂

Likās interesanti arī tas, ka Scratch ir veidots ar programmēšanas valodas Squeek palīdzību, kas savukārt ir objektorientēto valodu vecmāmiņas Smalltalk viena no implementācijām. Tā ka Scratch objektorientētība ir dziļi “iedzimta” no tā senčiem.

Rekomendēju visiem vecākiem, kam ir vēlme paprogrammēt kopā ar bērniem🙂

4 Responses to Scratch – “objektorientētā” programmēšana bērniem

  1. Artūrs says:

    Pamēģinājām beidzot pirms pāris dienām ar savu dēlu (decembrī palika 5 gadi). Iepatikās kaķi kustināt. Latviski saskarnes nav, Bez tēta palīdzības vēl nevar, bet gatavu ieprogrammētu lieto ar prieku. Būtībā – var pats taisīt savu spēli – bērniem īpaši pievilcīgi.
    Help-u nelasījām – vai ir globāls objektu enumerators (un vai var “paņemt” konkrētu objektu un tā metodi) un detalizētāks trace (kurš rādītu katru aktuālo izpildāmo koamndu – arī bērnam būtu interesantāk un saprotamāk – kas kurā brīdī notiek būtu redzams (“kā zem mikroskopa”) vēl nezinām. Objekti mums mijiedarbojas ar ziņojumiem – ja bērns ar tādu pieeju sāk – ir visnotaļ apsveicami, tikai nav intuitīvi – saucēja balss tuksnesī (neredzam tos, kurus saucam) – tomēr tajā brīdī “noskaņotie” uz mūsu ziņojumu sadzird un reaģē🙂 tomēr demokrātiski – gribu reaģēju – gribu – nē, objekti ir neatkarīgi.
    Tiešām labs projekts. Malači!

  2. FS says:

    Par Scratch esmu sajūsmā labu laiku, par to jau 2006.g. esmu rakstījis materiālā http://ifs.auce.lv/algoritmi/index.htm. Šajā materiālā ir pieminētas arī dažas citas noderīgas algoritmu izstrādes un izpildes vides, t.sk. mana audzēkņa Z.Roves izstrādātā vide ZR_Logo, kurā var darboties latviešu valodā. Par Scratch bija prezentācija arī LatSTE’2007 Ventspilī (www.latste.lv). Kopā ar Scratch var lietot arī ScratchPad – programmējamu mērplati ar sensoriem. Tā ir programmējama Scratch vidē un nav arī īpaši dārga, bet jāpasūta izstrādātāju mājas lapā.
    Vēlu veiksmi!

  3. FS says:

    Atvainojos, ir Sensor Board (iepreikšējā biju ierakstījis ScratchPad).

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: